Montag, 30. November 2015

NAW inc!

A sorozatos applikációm szerint 2 hónap és 18 napot töltöttem sorozatnézéssel. És nincs benne minden. Azért ez kemény, tuti lehetett volna hasznosabban is tölteni, de na, a kikapcsolódás is fontos. Múltkor egyik este kínomban nem tudtam mit nézni, mert elfogyott az új kedvencem a Flesh and Bone. (Mondjuk ez az elfogyott, ez valami 3 napot jelent, hiszen kinn volt a neten a teljes évad és igazán király a cucc az van. Midnenki nézze azonnal ha teheti!) Szóval tanácsatalan voltam és magam sem tudom hogyan jutott eszembe ez de megkerestem az első E.R. részt és meglestem. Durvasztik, 1994-es, voltam kemény 7 éves. Igazából izgi és egész korrekt még szakmailag is. Wikipédia alapján nem csak nálunk volt rendszeres program esténként vészhelyzetet nézni. Alapvetően ekkor fertőződtem meg azzal, hogy iylet szeretnék csinálni később. Meg újraélesztettem tesóm a credits alatt, ezt különösen szerette. Kínomban lehet végignézem a 15 évadot, mi történhet...


Ha már vészhelyzet, sikerült egyet ügyelni a traumán, mégpedig első alkalommal hétvégén, az itt az új helyen létező 48 órás csodát. Ez azért kicsit hosszú volt... Nem szakadtunk meg, hál istennek élhető volt, de vasárnap már semmi időérzéke nincs az embernek, egyszerűen összefolyik, valami örökkévalósággá, hogy ott van az ember és dógozik. A legjobb ami kisült viszont a dologból, hogy jó csapat volt és a beszélgetés során kiderült, hogy mehetek mentőzni \o/

Az úgy van, hogy itt tudtommal csak mentőorvos van meg kvázi mentőápolós szállítóautó. A nálunk megszokott mentőtiszt mint félút nincs. Csak tisztázás képp, a Rettungssanitäter - mentőápoló, nem adhat kb semmiylen gyógyszert, talán egy vénát szúrhat, infúziót, oxigént adhat de semmi iagzán komolyat. Bepakol és kórház. Nálunk van autó mentőtissztel, az úgynevezett esetkocsi, ők főiskolát végzett emberek akik csak ezt tanulják, erre készülnek és szinte midnent csinálhatnak. Ha Notarzt - mentőorvos van az autón akkor  pedig a Notarztwagen - nálunk rohamkocsi a neve. Mindenhol kicsit más, hogy ki csinálhatja ezt. Nálunk bármiylen általános orvos aki extra vizsgát tett. Van a mentőszakorvos is, az oxiológus aki konkrétan erre specializálódott. A germánoknál végzett egyetem, 2 év tapasztalat és némi intenzív és sürgősségi osztály tapasztalat kell plusz a kurzus. Itt a osztrákiában "jus practicandi" azaz befejezett turnus (egyetem után 2-3 év majdnem orvosi meló, jelentősen redukált feladatkörrel és felelősséggel változatos osztályokon) és az azt követő vizsga általános orvoshoz. Vagy szakorvos. Plusz a kurzus.

Kisebb probléma, hogy nekem ugye ilyenem nincs, hiszen nem itt tanultam. Természetesen egy szakorvos képzési helyet nem hagy ott az ember ezért a hülyeségért évekre. Igazából az osztrákoknak sem kötelező csak midnenhol kérik. Elvileg mostanéba változtatnak ezen az agymenésen. Tehát várni kell szakorvosig. Kiderült viszont, hogy a kolléganő akivel ügyeltem, Budapesten tanult az egyetemünkön csak germánul. És ő már utánajárt, hogy mivel mi tettünk államviszgát stb. elfogadják az mint "jus practicandi". Kell egy approbáció németországból valószínűleg (lol nekem már ban bibibiííí), mwert úgy hivatalos német nyelven is, hogy jogunk van beteghez nyúlni. Szóval van nyári program, mert azt is megtudtam melyik kurzusra kell menni ami király. 

Most nagyon happy vagyok, mert én ezt mindig is akartam volna csinálni. Persze most is fosok ezerrel, hiszen ez az ahol egyedül vagy, 0 segítség, gyorsan kell, fos feltételek között stb. Perzse nem mindíg ennyire extra, hiszen rengeteg "08/15" eset van, de elég egyszer kifogni a fáról leesett gyereket, koponyaűri vérzéssel. Nekem iylen szuperhősök még mindig a mentősök és tök irigy vagyok az egyetemi társakra akik már csinálják. Na majd most behozom a lemaradást.

Gégemaszk (eléggé más a két vége)
Nem is értem, hogyan lehet itt ez a szabályozás amúgy. Véggigondolva, ha épp úgy került valaki jó helyre, és 4-5 éve sebész, anesztes stb., de nem csinált turnust, vagy külföldi és nem fogadják el a papírjait, annak ellenére, hogy nap mint nap ezt csinálja, saját felelősséggel, nem mehet. de a kis turnusarzt 2 év vérvétel és záróírás után mehet a súlyos sérülthöz az autóbalesethez. A fődokik nagyon panaszkodnak például, hogy igazán sok félreintubált beteg jön (nyelőcsőben van a tubus és a gyomrát lélegezteti). Nem csoda, ha nem tudnak, mert alig csinálták, babán csinálták, max párszor rendesen betegen és az utcán ráadásul sokkal fosabb mint műtőben. De jött be úgy beteg hozzánk állítólag, hogy a gégemaszkot _fordítva_ dugta le. Vagy épp tegnap sokktalanítóba hoztak egy beteget, aki elvágta két ujját. Azaz ott állt egy anesztes főorvos, két szakorvosjelölt/rezidens anesztes, 2-3 szakápoló, traumás főorvos, 2x traumás szakorvosjelölt/rezidens, radiológus, radiológus aszissztens. Midnezt díszmagyarban, ólomköpenyben. Persze ez nem erre van... Le is lettek baszva. A baj csak az, hogy a súlyos sérült iylenkor nem jöhetett volna akinek kell is ez.

Ezt meg itthagyom  a végére, hogy el ne felejtsétek nézni, hsizen irtójó:




Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen